برنامه‌ريزي ورزشي:

اينكه چه چيزي را چه زماني مصرف مي‌كنيد بستگي به ميزان فعاليت ورزشي شما دارد. تمرينات ورزشي يكي از قسمتهاي مهم كنترل و نگاه داشتن قند خون در يك وضعيت نرمال است. فعاليتهاي فيزيكي بايد سالم و لذت‌بخش باشند. بنابراين دربارة نوع و نحوة درست انجام فعاليتهاي ورزشي مشورت نمائيد. هر نوع از فعاليتهاي ورزشي را كه انجام مي‌دهيد نكات ويژه‌اي را در خود كه لازم است در جاي خود دارند يادآوري شوند.

- از پاهاي خود مراقبت كنيد. مطمئن شويد كفشهايتان سالم است و جورابهايتان نيز تميز و خشك هستند پاها را از نظر زخم و قرمزي بعد از هر تمرين بررسي كنيد. اگر زخمي كه قادر به درمان آن نبوديد يافتيد حتماً به پزشك خود مراجعه كنيد.

- قبل از انجام تمرين ورزشي و نيز هر 20 دقيقه در طول تمرين وبعد از پايان تمرين دو فنجان آب بنوشيد تا جايي كه ديگر احساس تشنگي نكنيد.

- گرم و سرد شدن به مدت 10-5 دقيقه قبل و بعد از تمرين ورزشي بايد صورت گيرد. به عنوان مثال ابتدا آهسته راه برويد. سپس راه رفتن را سريعتر نموده و مجدداً با راه رفتن آهسته تمرين را به پايان برسانيد.

قندخون خود را قبل و بعد از تمرين كنترل كنيد. اكر سطح قندخون شما بالاتر از 300 بود نبايد تمرين ورزشي را انجام دهيد. يك ميان وعدة غذايي كوچك را در صورتي كه قند خون شما زير 100 بود مصرف كنيد. دربارة علائم قند خون پايين (هيپوگلسيمي) و نحوة درمان آن آگاه باشيد.

هايپوگليسمي:

شما بايد نسبت به علائم هيپوگليسمي (قند خون پايين) مثل احساس ضعف و سرگيجه، تعريق زياد، ايجاد تغييرات ناگهاني در ميزان ضربان قلب و يا احساس گرسنگي آگاهي داشته باشيد. اگر شما اين علائم را در خود احساس كرديد ورزش را متوقف كرده و گلوكز خون خود را اندازه‌گيري نمائيد.

اگر قند خون 70 و يا كمتر بود يكي از مواردي را كه در زير آمده است مصرف نمائيد.

3-2 عدد قرص قند

۱ فنجان نوشابه معمولي

۱ فنجان از هر نوع آبميوه

4-5 تكه آب نبات

2-1 قاشق چايخوري شكر يا عسل

بعد از 15 دقيقه قند خون را به منظور اينكه آيا به سطح مناسب خود باز گشته است يا نه اندازه‌گيري كنيد. اگر قند خون تا كمتر از يكساعت قبل از زمان مصرف وعدة غذايي بعدي تثبيت گرديد در آن صورت مي‌توان يك ميان وعدة غذايي را مصرف نمود. براي اينكه هنگام ورزش سالم و سر حال بمانيد مواد لازم جهت درمان هيپوگليسمي را به همراه داشته باشيد به عنوان مثال؛ قرصهاي قند و يا آبنباتهاي سخت. روش ديگري هم كه پيشنهاد مي‌شود پوشيدن گردنبند و دستبند در موارد اورژانسي است. به كساني نيز كه همراه شما براي ورزش مي‌آيند علائم هايپوگليسمي و اينكه چه كاري بايد در اين مرحله انجام شود و آموزش داده توصيه كنيد.

-----------------------------------------------------------------------

برگرفته از سایت انجمن ملی سلامت امریکا   NATIONAL INSTITUTES OF HEALTH 

http://diabetes.niddk.nih.gov

 

مترجم: مختار یعقوبی کارشناس ارشد پرستاری

------------------------------------------------------

وبلاگ از طریق این ادرس http://www.diabetes.coo.ir نیز قابل دسترسی است